woensdag 25 april 2012

Mijn kijk op voeding en dieet

Veel van mijn recepten zijn voorzien van extra eiwit en zijn vetarm, waarom?
Ik zal in het kort mijn persoonlijke benadering en gedachten over eten met jullie delen.

Dik wordt je niet van vet eten. Van te veel calorieën wordt je dik!
Eet je minder dan je verbruikt, dan val je af.
Daarom zijn veel van mijn recepten vetarm. Ze zijn een prima manier om calorieën te sparen.

Ik ga uit van een goede basis als fruit, brood, en een warme maaltijd, het zijn vaak de extra tussendoortjes en snacks die er voor zorgen dat men meer eet dan nodig is.

Maar eten is leuk, fijn, gezellig... Het kost veel mensen vaak moeite de balans te vinden tussen sport, gezondheid, gezin, vrienden en andere zaken.
Maak het niet te moeilijk!
Ik probeer het merendeel van mijn maaltijden en keuzes gezond te houden. Groente, fruit, vlees, vis, brood, rijst, havermout en kwark is mijn basis. Maar daar naast is er ruimte voor chocolade (puur graag), stroopwafels (na de training) en een goede whiskey (in de weekends).

Het belangrijkste (krachtsporters) is per dag de gewenste eiwitten (2-3gr. p/kg) binnen te krijgen, en het gewenste aantal calorieën. De rest is mijns inziens van veel minder belang. 
Of je nu voor de rest van je dagelijkse behoefte het accent wat op koolhydraten of vetten legt, het maakt weinig uit. Duursporters hebben meer koolhydraten nodig, en kunnen lager in de eiwitten (1-1,5 gr. p/kg). 

PERSOONLIJK
Persoonlijk volg ik momenteel de leangains methode. Waarin ik per etmaal 16 uur vast en 8 uur eet.
Met een gewicht van bijna 100kg richt ik me op minimaal 200 gram eiwit. Op trainingsdagen eet ik ook aardig koolhydraten (300-400 gr) en mijn vetinname is dagelijks 50-100 gram.
Op rustdagen eet ik een stuk minder calorieën, vooral door te minderen met koolhydraten (wel wat meer vet uit bijv. eieren en noten.)
Hierdoor heb ik na de training voldoende voeding voor herstel, en bespaar ik op rustdagen voldoende om mijn vet% stabiel te houden.

CALORIEËN TELLEN
Er leiden meerdere wegen naar Rome, maar ik ben geen voorstander van diëten die bepaalde voeding uitsluiten (zoals Atkins, Dr.Frank of bloedgroepdieet) omdat dit voor de meesten simpelweg niet vol te houden is, sociaal, mentaal... Probeer jezelf een fitness lifestyle aan te meten, die je jarenlang kunt volgen. Alles met mate, is dus in mijn ogen vaak een betere oplossing.

Geloof niet te veel in magische voeding, of supplementen. Ieder pondje gaat echt nog steeds door het mondje. Diverse websites en apps staan klaar om uw calorie inname bij te houden.
Reken eens een poosje door wat u per dag naar binnen werkt. Veel mensen overschatten hun calorie verbruik, maar onderschatten vaak de calorieën die ze per dag naar binnen werken!

Er is veel onzin op internet over fitness en bodybuilding. Bergen onzinnige eet- en trainingsschema's. Maar discussie en andere inzichten zijn prima. Dus voel je vrij te reageren, of  deel dit artikel via de knoppen links onder aan de pagina.
Neem gerust contact op bij vragen of twijfels, en voor persoonlijke begeleiding.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten